تفاوت ترانسفورماتور ولتاژ و ترانسفورماتور جریان

تفاوت ترانسفورماتور جریان و ولتاژ

ترانسفورماتورها اصولاً حیاتی ترین عناصر در تولید برق میباشند. ترانسفورماتورها ارتباط بین دو مدار را برقرار مینمایند که یک مفهوم ساده به نظر می رسد. ولی با گسترش دسترسی و ظرفیت ترانسفورماتورها، این ایده در پیامدهای آن قابل اهمیت‌تر می شود. در این مقاله از الکتروپژواک قرار است در مورد دو نوع محبوب ترانسفورماتور بحث کنیم یعنی ترانسفورماتور جریان و ترانسفورماتور ولتاژ.

 

ترانسفورماتور ولتاژ برای چه مواردی استفاده می شود؟

ترانسفورماتورهای ولتاژ ابزاری هستند که برای پایین آوردن و کاهش ولتاژ یک سیستم تا جایی که ایمن در نظر گرفته می شود استفاده می شود. با مجاز کردن کنتورهای انرژی برای نظارت بر عملکرد اتصالات الکتریکی، که امکان دارد ولتاژ بالاتر از حد معمول برای عملکرد صحیح داشته باشند، عمل می کند. بسته به کاربرد، می توان از آن به عنوان ترانسفورماتور فشار ضعیف یا ترانسفورماتور فشار قوی استفاده نمود. به طور ویژه، ترانسفورماتور ولتاژ را می توان به صورت زیر استفاده نمود:

  • وسیله‌ای کاربردی جهت اندازه گیری انرژی مصرفی
  • وسیله ای جهت ایمن سازی و جلوگیری از ایجاد اختلالات و عیوب در سیستم های الکتریکی.
  • سیگنال های ولتاژ به صورت اساسی جهت همگام سازی و ثبت رویدادها استفاده می شوند.
  • سیستمی از امپدانسو توان یک سیستم در فرآیند اندازه گیری ولتاژ در امتداد جهت.
  • تعیین کننده O/F، O/V، U/F، U/V، و برخی امنیت بیش از حد در فرآیندهای اندازه گیری.

برای خرید ترانسفورماتور ولتاژ کلیک کنید.

 

انواع ترانسفورماتورهای ولتاژ کدامند؟

1. ترانسفورماتور ولتاژ الکترومغناطیسی

این مدل ترانسفورماتور با ترانسفورماتور سیم پیچ دار پر شده است و با روغن قابل مقایسه است. زیرا از هسته سیم پیچی در آن استفاده میشود. ولتاژ اولیه به صورت کامل به ولتاژ ثانویه در این مدل مبدل تبدیل می شود که استفاده از الکترومغناطیسی انجام میگردد.

برخی از کاربردهای ترانسفورماتورهای ولتاژ الکترومغناطیسی در توانایی آنها پنهان است:

  • کاربرد در زمینه کنتور برق.
  • حفاظت از ابزار الکتریکی
  • برای فیدر محافظت کنید.
  • ژنراتورها را از آسیب محافظت کنید.
  • برقی سازی صنایع ایجاد شود
  • ترانسفورماتور ولتاژ SF6

2. خازن

این مدل ترانسفورماتور ولتاژ مجهز به یک تقسیم کننده پتانسیل خازنی خواهد بود که بین فاز خط اصلی و زمین متصل میگردد. به عنوان مخلوطی از تقسیم کننده ولتاژ خازنی و یک ترانسفورماتور مغناطیسی، این مبدل را می توان به عنوان یک نوع دستگاه ترکیبی شناخت. از این ترانسفورماتورها به عنوان مبدل های واسطه ای با نسبت نسبتاً کم در صنعت شناخته میشود.
این مدل ترانسفورماتور که از پشته ای از خازن های فشار قوی تشکیل شده، علاوه بر استفاده به عنوان یک سیستم امنیتی، می تواند برای اندازه گیری ولتاژ نیز استفاده گردد. در نتیجه، خازن‌ها امکان دارد سطوح ولتاژ را کم کنند و سپس یک ترانسفورماتور ولتاژ کاهش‌یافته را به سطح ولتاژ تکمیلی کاهش می‌دهد.

3. نوری

ترانسفورماتور ولتاژ نوری یک نوع کاملاً جدید از ترانسفورماتور قدرت است. که می توانند جهت کاربردهای حفاظتی و اندازه گیری به جای مبدل های الکتریکی مغناطیسی معمول استفاده گردد. مزایای آن به صورت گسترده در ادبیات علمی و فناوری مورد توجه قرار گرفته است، و عملکردهای تجاری آن به شدت مورد تایید و ثبات بازار قرار گرفته است. بسیاری از اپراتورهای نیروگاه برق به علت هزینه های بالا و به دلیل نو بودن فناوری، تلاش می کنند از آنها دوری کنند.
با توجه به این مورد که قبلاً نشان داده شده است که نوآوری نوری مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را داراست، کاوش راه حل های نوری جایگزین به هدف اولیه تنظیمات آزمایشگاهی با فناوری پیشرفته تبدیل گردیده است و همچنین هدف اصلی کار فعلی میباشد.

برای خرید ترانسفورماتور ولتاژ کلیک کنید.

 

تفاوت بین ترانسفورماتور ولتاژ و ترانسفورماتور جریان چیست؟

ترانسفورماتور ولتاژ

ترانسفورماتور ولتاژ نمونه ای از رسانای الکتریکی است که برای تبدیل ولتاژ از مقدار بالا به مقدار پایین استفاده میگردد. قسمت مهم ترانسفورماتور پتانسیل برای اندازه گیری ولتاژ خط به خط متصل است. ترانسفورماتور ولتاژ پایین در فضای باز مقدار ولتاژ بالا را به حداقل مقدار کاهش میدهد که ممکن است به سادگی با استفاده از یک ولت متر تشخیص داده شود.

برای خرید ترانسفورماتور ولتاژ کلیک کنید.

ترانسفورماتور جریان

از طرف دیگر ترانسفورماتور جریان وسیله ای میباشد که برای تبدیل جریان از مقدار عالی تر به مقدار کمتر نسبت به پتانسیل زمین استفاده میگردد. جهت اندازه گیری مقادیر جریان بالا با دستگاه های AC استفاده شده است. جریان بسیار زیاد است و اندازه گیری مستقیم آن چالش برانگیز میباشد. در نتیجه، یک ترانسفورماتور جریان برای تبدیل مقدار زیادی از جریان به یک عدد متناسب استفاده میگردد.

برای خرید ترانسفورماتور جریان کلیک کنید.

هسته ترانسفورماتور ولتاژ و جریان

هم در ترانسفورماتورهای ولتاژ ثابت و هم در ترانسفورماتورهای فشار ضعیف در فضای باز، می توان از نوع هسته دستگاه جهت ولتاژهای بالا و پایین استفاده نمود. هسته آن از مواد با کیفیت تشکیل شده است و می تواند با چگالی پایین کار کند تا جریان های کوچک را مغناطیسی کند.
اساساً لمینیت های فولادی ضد زنگ متعلق به هسته ترانسفورماتور جریان برای ساخت هسته ترانسفورماتور استفاده میگردد. با این حال، هسته یک ترانسفورماتور عملکردی بالقوه از یک هسته با عملکرد بالا ساخته شده، که در غلظت های جریان پایین کار می کند، که به آن اجازه می دهد به صورت موثر کار کند.

سیم پیچ اولیه

ترانسفورماتورهای ولتاژ قادر به چرخاندن سیم پیچ ها به تعداد زیاد میباشند. با این وجود، فقط یک هادی نازک دارد. در همین وضعیت، سیم‌پیچ‌های اولیه ترانسفورماتور جریان عموما در یک نوبت هستند.

سیم پیچ ثانویه

سیم‌پیچ‌های ثانویه ترانسفورماتورهای ولتاژ ثابت به صورت هادی‌های ضخیم نیستند، بنابراین چرخش کمتری دارد. به علاوه، ترانسفورماتور جریان یک مدل رسانای نازک است که قادر به چرخش در تعدادی پیچ است.

برنامه های کاربردی ترانسفورماتور ولتاژ

ترانسفورماتورهای ولتاژ منبع تغذیه، اندازه گیری و عملکرد یک رله محافظ تمرکز مینماید. از سوی دیگر ترانسفورماتور جریان بر روی اندازه گیری توان و جریان تمرکز مینماید.

نکته: ترانسفورماتور ولتاژ و ترانسفورماتور جریان به طور جدی از نظر اهمیت در مسئله‌ی برق برابر هستند.

 

در این مقاله از الکتروپژواک تفاوت ترانسفورماتور های ولتاژ و جریان را بررسی نمودیم. امید است که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

amir zhian
ارسال دیدگاه